fredag 16 januari 2009

Gubbdjävulen tittar tillbaka i spegeln.


Men, inför mig själv är jag mest ett stort barn. Jag hoppar till och med i vattenpölar ;D Lyssnar på techno och dödsmetall, spelar wow och travian.....bloggar och chattar hit och dit. Man ska ha roligt så länge man kan. Snart kanske man blir en sån där arg och bitter gubbe med käpp, vem vet.

En bloggvän *vinkar* skrev idag om vad som var lyx i hennes familj när hon var barn. Så föddes frågan, vad var lyx för mig när jag var barn på Östermalm och i London då? Oboj och ostmackor på skogaholmsbröd, hemma hos vanliga barn med vanliga mammor kanske? I England var det nog skolans treacle pudding och läderartade ungspotatisar i ister :) Eller när mor, far och jag åkte till den indiska restaurangen. Eller tiden pappa och jag byggde balsaflygplan ihop och klädde vingarna med silkespapper som vi lackade med shellack. Dom skilde sig 1974 och efter det och fram till nu kan man nästan säga att jag inte hade någon pappa. Jo, han fanns. Men inte där, fysiskt.

Jag skulle ju åka tunnelnana hela livet. Trodde jag. Jag körde upp för ganska precis ett år sen, den 9:e Januari. Och växte med det att jag tog både teorin och uppkörningen på en gång. Som det svarta lilla får jag är, har jag alltid fått intrycket av (inte alltid med ord) att jag är korkad och att det aldrig blev något utav mig. Då när jag lyckas, är jag den första att bli förvånad. Jag borde sluta med det någon gång.

5 kommentarer:

  1. Fan, vilka svåra grejer.

    Lyx för mig när jag var barn var att ha en hel familj. Nu känns det som en soptipp i själen. Jag vill bli jag igen. Teorin får jag hjälp med, men uppkörningen får jag vackert klara av ensam.

    SvaraRadera
  2. Vinkivink:-) Det är inte för sent att ta körkort än alltså?

    SvaraRadera
  3. Kryptiska lelle. Menar du ditt själsliga körkort nu? För bilkörkort har du väl redan. Eller minns jag fel?

    Lindelou, för sent? Nej fan heller! Kör på bara! Sen är du friiiii!

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt för dig, Caprifool - på alla punkter.

    SvaraRadera
  5. Om att hoppa i vattenpölar..... Syrran och jag fick med oss en kille hem efter krogen. Vem han skulle tillfalla har jag förträngt. På dagen hade vi gått förbi en tomt som hade en plojgroda som kväkte av rörelserna i trottoaren. På vägen hem skulle vi visa detta. Vi hoppade omkring som tokar. Snart kväker det! Nej,vänta! Hopp hopp. Snart! Nu kväker det snart. Nu! Nej,om vi hoppar här.....
    Grodan kväkte aldrig,men killen lade inte benen på ryggen för det om jag inte minns
    fel;-) Vattenpölar är kul,men man får passa sig så inte barnen ser;-)
    Stora sonen kom hem med bussen från skolan i våras och då slängde jag upp fönstret med Optimus Prime masken över huvudet som förvränger rösten. Kooom geeenast iiiin! Du är seeeeeeen. Pinsamt tyckte han,fast vi bor i obygden.....

    SvaraRadera