måndag 24 maj 2010

Grävhjälp.....

.....skulle man ha. Drömmer om ett trädgårdsland. Jag har det färdigt i huvudet. Bondbönor där. Mangold där. Sälgpyramider med bönstjälkar som klättrar. Potatis är så billigt på affären men en rad eller två, för smakens skull. Sill ÄR inte detsamma utan alldeles färsk potatis och gräslök. Kapris gjort på krasse är gott. Så faktiskt, en hel pallkrage med krasse vill jag ha. Enda felet med sådan kapris, är att man alltid verkar ha för lite. Surgurkor är gott, så smågurkor där bredvid bönorna. Och surkål måste man ju ha, så där borta tillsammans med brysselkålen och grönkålen.....tänkte jag.

Men jag orkar inte med första grävningen. Landet har legat obrukat i kanske 30 år innan vi kom hit. Och jag orkar inte gräva den första vändan. Sen är det ingen konst, när väl jorden är lucker och fin. Känns, hjälplöst på något sätt. Hade 300 kvm land förr, och kolonilotter. (Ja, i pluralis ett tag) Vems är den här kroppen jag släpar omkring på. För inte känner jag igen den inte.

Jag har en korg med frön. Drömmar på påse.

8 kommentarer:

  1. Jag är inte heller för det där med att böka jorden. . . Skörda gör jag gärna sen, vattna och ränsa går an.. . Men fy bövelen för det där mat att vända landet. . . Borde ha traktor. . .

    SvaraRadera
  2. Hihi, traktor är nog lite "overkill" för den lilla plätten.

    SvaraRadera
  3. Så synd du inte bor här då. Jag tycker om att böka i jord och plantera och sånt, men har inte ork att sköta allt hela tiden själv.

    Delad vårdnad vore väl fiffigt. =)

    SvaraRadera
  4. Jammen precis. Man skulle vara en by med folk. Och så gräver man åt varandra, alla på en gång. Minns ju till och med jag, att man gjorde vid slåtter och annat när jag var liten. En gubbe åkte i förväg med slåttermaskinen dragen av en häst. Och så gick det karlar efter och räfsade och så gjorde käringarna kärvar. Rågkaka, kall pannkaka och mjölk i glasflaska nerstoppad i en raggsocka. Låter som om jag vore född på stenåldern ju!

    SvaraRadera
  5. Man kan odla allt i pallkragar. Och då behöver en inte gräva för det enda denna tant gräver är rabatter med blommor. Mats ska ju prompt odla grönsaker så det blir fler och fler pallkragar. En del invaderas mellan varven av blommor som inte har någon rabatt. Förresten drömmer Mats om en traktor. Då hotar han med att plöja upp hela ängen på nedre delen av tomten. Mycket ogräs blir det nog. Hu.

    SvaraRadera
  6. Täckodling är svaret :) Samt en gräsklippare med uppsamlare. Jag täcker lite av min trädgård varje år, med tjocka lager papper o tidningar omlott. Se'n på med sand eller jord eller vad man får tag i. Voila! du har ett land :) Man kan också täcka över sin jordbit med en presenning typ. Efter 3 år är all växtlighet borta, och det är bara att börja odla.

    SvaraRadera
  7. Det får inte bli en börda att uppfylla sin dröm. Det ska vara en avkoppling och ingen mer än du själv dömer dig om du inte blir "klar" Det har tagit mig 5 år med mental inställning att jag ska vilja ha växthuset . Ett tag ville jag bara meja ner det och göra om det till hundhus. I dag är jag glad att jag ändrade mig. Att få gå ut där på morgonen och få spruta vatten med vattenflaskan på de små fröerna som gror är en lisa för själen. Det finns affärer som säljer blommor och grönsaker ;) Om du så bara lyckas fylla upp en pallkrage och så något där under en säsong så äääär det helt okej.
    Några tips: kolla upp Ruth Stout, hon krånglade inte till det och sen finns det en bok som faktiskt heter 'En lisa för själen' som handlar om trädgårdens helande.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Ja, det är liksom det där vardagliga (redan färdigt) pysslande jag vill åt. Menne.....lite i taget. Planterade mer spenat och de gamla ärtorna igår. Hittade lite fönster. Men många kommer nog uppleva mitt land som vild och farlig. Nä, ingen ordning alls rent av ;-)

    Hm Ruth Stout säger du. Ska kolla upp henne. Tack!

    SvaraRadera