måndag 10 maj 2010

Aktuellt åter igen...

Könsroller är kul. Rätt hårt cementerade grejer, i alla läger ännu tyvärr. Ibland möter man ett kompakt motstånd. Och ibland, "kvoteras" man nästan in i sammanhang utan att behöva prestera nämnvärt. Prestationen, vad som är bra i sig är också väldigt flytande om man för in det i ett genus eller kvalitétsperspektiv. Mitt stickande t.ex är ofta på petimeternivå. Tunna stickor, diagram, provlappar, ett, två, tre, repa upp. Fel färg, repa upp. Blir galen av felaktiga mönster. Inte så fritt alls. Alltså, GUD vad jag önskar att jag kunde vara fri att använda stora stickor, sticka på fri hand och kombinera färger så där "organiskt" som många andra gör! Medstickare som är så där "naturbarn" med fibrer, beundrar jag något enormt! Petimeter är bara en inlärd förmåga alla kan skaffa sig med lite diciplin. Att verkligen se fibrers själ, är något helt annat. Jag känner ofta att personen bredvid mig som lite på måfå stickar sin URLÄCKRA rätstickade enkelt rektangulära halsduk i klumpigt handspunnet garn på grova stickor tillför hantverket så mkt. mer än mitt petimetrande. Men hon (det är ju oftast en hon) hamnar ofta i skymundan för att jag som sitter bredvid, är en karl som petimeterstickar. Alltså, jag vill personligen inte gradera allt omkring mig. Jag tycker bara det är så himla synd att allt inte får den uppmärksamhet det förtjänar. Nu råkar det vara så att jag är en man som stickar. Så exemplet är skrivet utifrån det, just min egen upplevelse. Men företeelesen känns igen av mina kvinnliga vänner som meckar med bilar och bygger sina egna motorcyklar. Bara för att dom vet att hantera en skiftnyckel, så är dom plötsligt "duktiga flickor"

Eller som manifestet till min rav grupp Stick & Brinn uttrycker det:

"Stick & spinnförmågan sitter inte i könet. Spinnande/stickande män har inte svårare att lära sig och är inte extra “duktiga pojkar” bara för att vi saknar äggstockar. Beröm inte våra alster enbart för att vi är män. Vi är duktiga på det vi gör för att vi brinner lika hett, om inte hetare för vår tuffa men mjuka slöjd. Beröm skall bygga på prestation, inte på att det är  "så gulligt” med en man som stickar. Men, könsroller och grupptryck kan avskräcka även den modigaste man att ens försöka. Det måste ändras!

Kvinnor som först ser våra alster och inte enbart att vi är män. Hjärtligt välkommen, syster! Men ni som föringar oss med beröm utan att ens titta på vad vi har i händerna. Stick & Brinn!

Stick & Brinn, means Back the fuck off in Swedish. The only (?) group for the male spinner with attitude and self respect and his fellow sisters.

The ability to spinn and knit is not in our gender. Male spinners/knitters are not more mentally challenged or extra “good boys” because we are missing ovaries. Do not praise our work just because we are male. We are darn good at what we do because we burn equally, if not harder for our rough but soft crafts. Praise should be about the quality of our work, not because “how cute” male knitters are! But, gender role’s and pier pressure can discourage the bravest even to try. That, needs to change!

Women who see our work first and not just that we are male. You are very welcome, sister! But you who belittle us with praise without even looking at our work. Back the fuck off!"

Motsvarande grupp startat av en kvinna inom något motorforum kunde väl heta "Far och flyg" eller något sånt.

3 kommentarer:

  1. Men vet du vad, det tråkiga tycker jag är att "petimeterstickandet" också är en konst, det är ett hantverk och du gör det väl. Om man får svära lite i kyrkan så vill jag citera en äldre dam som varit på Kaffe F- utställning och först låtit sig förföras av färgval och form men sedan fnös hon förargat "Han lekte ju bara, inte en enda tråd var fäst!" :-)
    Jag tror att du också ser fiberns själ på ditt vis lika bra som någon annan. Och det är ju DET du ska ses för, inte för att du är karl.

    SvaraRadera
  2. Vet du, Cecilia vad jag myser av damens kommentar. För så är det, inte en trååååd är ju fäst :-) Och när det gäller Kaffe, så dristar jag mig att påstå att stickningen för honom är nog ett medel att nå fram till färgens skäl. Precis som stickningen kan vara mitt medel att nå petimetersjälen.

    SvaraRadera