lördag 14 mars 2009

Drabbad

Av en utmaning, eller själva musiken. Det är frågan. Det finns två saker jag inte kan leva utan. Kärlek och musik. Därför känns detta nästan lite intimt. Här följer i alla fall några artister som vars konstnärsskap berört eller berör mig. Ej i någon särskild ordning. Dom kommer bara i den ordning jag råkade hitta dom.

1. Här hittade jag tyvärr inte rätt låt. Victoria Williams, T.C. handlar om mig, helt enkelt. Den som känner sig manad, kan leta vidare ifrån det. Här är hon i alla fall med en annan av sina låtar som hyfsat representerar hennes sångsätt. Jag tycker om henne, innerligt!


2. Detta är en ny bekantskap. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det är något med känslan. Ska spelas HÖGT och sjungas till.


3. Ha, ha, ha, ha,........oh superman! Vilken sextiotalist minns inte den. Sen dess har Laurie Andersson varit min största musikalista husgudinna. Hon vill något. Och förmedlar det inte bara musikaliskt, utan är rent av brilliant med ord. Här är, Born never asked.


4. Oum Kolthoum. Hennes improvisationer går rakt in i mitt hjärta. Mer behöver....eller kan jag inte säga.


5. SPK-Metal dance. Ett gammalt syntharhjärta bultar hårt i mitt bröst. Varmt och ömt.


6. Här hittade jag heller inte den låt jag ville ha. Jag tror den heter Towers, men är inte säker. Men lite solitude är aldrig fel. Twice a man har följt mig periodvis sen.....ja, typ alltid.


7. Anna-Varney Cantodea och hennes Sopor Aeternus & The Ensemble of Shadows. Vackra, vackra varelse!


8. Så länge någon älskar, finns det hopp. Det dolda inom sin älskade, som man aldrig når men som man kan bli som bergatagen av. För ett ögonblick, förlorad....


9. Freddie Wadling, söte rara. I tonåren ville jag bli som du. Idag, är jag inte långt ifrån.


10. Antony, you can be my sister if you want. Detta gör mig försvarslös.


11. Circulus - Power to the pixies. Här är det tur att jag bor mitt i skogen. För i refrängen SKRIKSJUNGER jag POWER TOOO THE PIIIIXIIIEEES! Tills rösten spricker. Det här är riktigt djävla bra!


12. Burial's album Untrue är så lätt och snygg i sin produktion att jag har svårt att komma med jämförelser. Det här gör mig lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar