onsdag 3 mars 2010

Stabo


Ok, nu är jag fd. stadsbo. Så är min fråga korkad, så får vi väl skylla på det. Sen jag skrev om äventyret att ta sig till brevlådan, har jag fått mail och telefonsamtal från vänner där man förvånat utbrister "Men? Har ni ingen snäll bonde som plogar?!" När jag kliver i taxin som kör kompletteringstrafiken här ute, frågar chaufören "Men? Har ni ingen snäll bonde som plogar?!" När jag ringer till sjukhuset för att boka om tider som inte klaffar med kompletteringstrafiken, frågar syster "Men? Har ni ingen snäll bonde som plogar?!" Och när man tackar nej till att gå på familjens födelsedagsmiddag för att bilen har stått sen snön kom, frågar dom "Men? Har ni ingen snäll bonde som plogar?!" Som om det är en självklarhet. Är det, det? En självklarhet alltså? Observera att, alla använder ordet "snäll" För mig går det lika bra med en stygg bonde som får betalt. Bara det blir plogat.

Sen undrar jag (mest av nyfikenhet) varför plogen på stora vägen lägger snön dubbelt så högt i en utfart? Jag har just grävt fram soptunnan och brevlådan ur en 140cm hög snövall. Igen....

Postade ett paket idag, där jag återanvände kartongen som enligt postis "var för stor för brevlådan" Tja, kartongen hade nog krympt. För den gick ned i lådan alldeles galant.

Ja, idag är jag putt.

12 kommentarer:

  1. Jo, jag trodde också på den snälle bonden med plogen... ;-)

    Det finns en "blomma" till dig att hämta på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Kul att mötas på resp. blogg
    Du är så välkommen tillbaka

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag håller med dig vad spelar för roll om den är snäll eller elak bonde -bara den plogar!
    OOOOO possten det är ett helt ny kapitel...du måste veta sakert annars tar de dig!Jag har skickat paket i över 1 år nästan varje dag,mycket roligt får man lära sig!
    Mvh liene

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha - även jag trillade i det klichéträsket. Själva fick vi jaga reda på vår snälle plogare som nog inte är bonde för den delen (gick dock via en slags bonde om man ska vara petig). Jag har helt riktigt inte varit med om att en snäll bonde uppenbarar sig vid husdörren och deklarerar att: "Här måste det ju plogas och jag är ju snäll så jag gör det".
    Men du kanske har någon granne (i överförd bemärkelse, jag har inte glömt hur ni bor) som kan tipsa. Du har tänkt på det själv...hoppsan :-)

    SvaraRadera
  5. hej vilken 3vlig blogg! jag skall idag starta min första Haruni, kanske vill du vara min mentor om det kniper?

    SvaraRadera
  6. Det finns inga snälla bönder för oss som 'är utifrån', även om man bott i trakten i 30 år. Det krävs 3-4 generationer innan bönderna blir snälla o kommer o plogar...Att lägga upp snöhögar vid infarter faller under samma kriterier. Antagligen vill dom bli av med oss, men där fick dom fikon :)
    Posten får man lära upp. Den hårda vägen. Ändå försöker dom komma undan ibland (ofta!).

    SvaraRadera
  7. Cecilia, som att tro på tomten va? :-) Tack för blomman, jag ska klura på om jag har 12 att skicka den vidare till.

    Sunna, vi som bor flera mil från närmaste stickcafé får hålla oss till varandras bloggar istället. Jag kommer att kika in lite då och då.

    liene, posten är faktiskt nästan lite kul. Och när man har dresserat upp en brevbärare, då byter dom så att man får börja från valpskolennivå igen. "Sitt Postis, sitt! Vik inte tidningen! Duuuktig Postis!" Och tittar vi på de s.k. serviceställena.....får jag skriva hela dagen ;-)

    Jo Malin, det är ju inte så att vi inte vet vem som plogar. Dom plogar bara inte åt oss, trots att dom plogar fastigheterna både före och efter oss. Vi kan ta det där om bygemenskap live någon gång, tycker jag. Jämföra över en fika.

    Tack Blipp, jag tror du löser det. Det är mkt. välskrivet. Men självklart, hjälper jag dig om jag kan. Du kan maila till adressen i min profil här.

    Marie, jag tror du rör dig nära sanningen. Man får ploga själv eller gå 3,7 km till bussen varje morgon och kväll som J gör. Och snöhögarna är rent ofog. Dom VET ju att vi bor här.

    SvaraRadera
  8. Du har något att hämta på min blogg!

    SvaraRadera
  9. Kära du, vi väntar tills snön smält undan något. Det där med "1,2, 3 plums" passar inte mig så bra:-) Och jag har bott i det kära landskapet i 20 år nu, och räknar mina anori det i trehundra år nästan, så jag har en del att säga om bygemenskapen också....Jag behöver ju bara öppna käften så är jag dömd.....pga dialekten. Det är bara det att jag vägrar att byta! Fast R säger att jag alltid pratar östgötska när jag är upprörd. Det hör till saken att här i Härsnäs, där vi bor, är det något lite bättre.

    SvaraRadera
  10. Snälla bönder finns det alltid bara man viftar med hundralapparna var gång. Oj vad bonden som har marken kring oss har tjänat pengar på oss denna vintern. Men lik förbannat ska han nyttja våran väg gratis och köra sönder den med sina maskiner när de ska ut på stycket alla andra årstider! Så till nästa vinter blir det en egen traktor, för de ska inte tjäna en krona på oss.

    SvaraRadera
  11. Nja, inte här. Vi har viftat med hela plånboken :-) Och dom får gärna tjäna pengar på oss. Vi VILL ju anlita någon som plogar.

    SvaraRadera
  12. Oooo vad jag håller med dig!
    det är så nämmligen om du vet saker så har du rätttttt... om du bara visste hur mycket jag obseverat i "line" ... skakande ,klämmande pustande jag tror inte denv här passerar ----- passerar vad nånstans ...... all in the name off the God!
    När jag fick brevet utan anledning tillbaka.. oppps sade posten... du bryter du får "liten "ersättning .... ha-haaaaa 3 frimärken!
    Jag gillar stenhårt din stil!
    Jag länkar! Bara för att jag gillar udda mäniskor! Detta i bra mening!
    Ha det kul medgarn!
    liene

    SvaraRadera