onsdag 31 mars 2010

Kursen i tvåändsstickning vart inställd.

Det vart för få anmälda. Synd, för då jag p.g.a. kommunikationer aldrig kommer till något stickcafé, hade jag sett fram emot lite....ja, vaffan.......garnpladder IRL helt enkelt. Plan B är nu att jaga efter en dam i grannbyn och övertyga henne om att man visst kan lära stora lurkar som mig att tvåändssticka. Det blir alltid dom där första sekunderna av osäkerhet och ett "Vadå? Ska DU sticka?!" innan ögonen mjuknar och leendet kommer. Eller, så får det bli Youtube.....igen.

M's Haruni är i alla fall klar. Den är blockad på treetexväggen uppe i kammaren och torkar i skrivande stund. Den vart 142 cm mellan vingspetsarna och det gick åt en aning mer garn med stickor nr. 4 som jag använde nu. Ska fota den när dagsljuset kommer tillbaka.

Garnet till A-K's väst är nu färdigfärgat, "tror jag" Kanske att det behövs en svart och någon självrandande härva som matchar till icorden runt ärmhålen. Jag har i alla fall tänkt sticka i friform. Så jag vet inte själv hur det slutar. Det blir ett litet äventyr. Jag väntar på 1 meters rundstickor, 2,5 och 2,75mm från England. Sjukt egentligen, att det är billigare därifrån inkl. porto än att gå in på en affär här i Svedala och betala kontant.

Idag har jag sett hägrar, gäss och fjärilar ute. Plus en röd pippi jag inte vet namnet på, rådjur, en häst och en granne utanför mitt fönster. Människan var nog den ovanligaste arten här för denna årstiden. Shit, det här börjar låta som "Ur en ko's dagbok" Bäst jag slutar.

7 kommentarer:

  1. Nä, så tråkigt att det in blev kurs!
    Jag känner två unga män, 17-18 år som varit på utbytesresa till USA där de lärde sig att sticka och de stickar ännu och talar gärna om det men jag känner igen reaktionen du beskriver!

    SvaraRadera
  2. M hon hoppar och skuttar hon! Rävigt nog snikade en syster till mig åt sig reserven (som bl a skulle gå till min fantastiska sjal) men se det grejar jag, snikna systrar till trots. Är vägen farbar/gåbar?
    Är det inte rätt många killar/karlar/gubbar som stickar nuförtiden?

    SvaraRadera
  3. Cecilia, har märkt att det har skett stickboom bland en del yngre snubbar inom extremsporten t.ex. Coolt att kunna säga "I Made this!" :-)

    Malin, nej fan, här kommer ingen fram! Vi ordnar det på annat sätt. Joho...visst är vi fler i den stora världen numera. Men inte i alla små gummors världar. Man kan få RIKTIGT negativa reaktioner ännu, tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Meh vad trist. Jag som tycker det är sååååå himla kul att det finns män som stickar! Än har jag dock inte träffat någon (jo, faktiskt, EN, men han träffar jag aldrig).

    SvaraRadera
  5. Så synd att jag inte bor närmare dig! Jag kan åtminstone lite grunder i tvåändstickning. Jag har visserligen inte stickat klart vantarna jag påbörjat, med skulle väl inte göra så mycket. Du får väl progagera på bygden och hoppas att kursen kan bli av lite senare.

    SvaraRadera
  6. Vi har platser kvar!
    Kurs i Tvåändsstickning
    Bogesundsslottsvandrarhem i Waxholm 22-23 maj
    Vi lär dig grunderna och att sticka olika slags mönster
    med hjälp av grundmaskorna.

    Kursen omfattar
    Uppläggning
    Räta, Aviga
    Läsa mönster
    Sticka fläta
    Krokvarv
    Krus
    Ökningar, Minskningar
    Djupmaska

    20 platser, först till kvarn gäller!

    För mer information besök
    www.stickkurs.se
    info@stickkurs.se

    Hjärtligt välkommen önskar
    Marie-Louise Ullman
    &
    Agneta Byers

    SvaraRadera
  7. Tack för omtanken. Just nu har jag svårt att resa. Men jag gör ett bokmärke och ser efter senare om jag kan gå en framtida kurs lite senare, kanske.

    SvaraRadera