onsdag 8 april 2009

Men vaff......igen?


Fattigbloggen kan man läsa hur synd det är om en kvinna som valt att inte ta emot socialbidrag. Hon sitter välnärd och välvårdad med en laptop framför sig och med tak över huvudet. Det ser verkligen eländigt ut. Bloggen är något slags socialt experiment där skribenten Jessica Ritzén ska slumma till det lite klädsamt genom att leva en månad på socialbidrag. En månad? Vad hinner den månaden ställa till det för hennes liv.

Jag skummar vidare; bredband..hm.....matlåda.....el...mat för 53:- om dagen, ingen espresso, tak över huvudet.....åh, stackars stackars! Ögonen far upp mot månadskalkylen. 8281 kronor. Hupps....jag har förtidspension på 5600:-/månaden sen typ år 2000.

Fattigblogg? WTF?! Nä kom hit du Jessica och Cecilia så ska jag lära er hur man mjölkar en get för att få mjölk, bakar sitt eget bröd, smörjer gångjärn med stekflott, åker moped med 2 ton havre mellan knäna, inte fryser när det är 9 grader i sovrummet och hur ni nackar en gammel tupp och kokar sylta på honom som räcker i en vecka. 520:-/mån för kläder och skor? Det är mer än vad vi spenderar på mat i månaden. Ja, rent av mer än vad vi spenderar på kläder också.....på ett år!

Jag undrar, vad personen på bilden skulle tycka om vår fattigdom? Vilka "spartips" kan han ge som har absolut ingenting? Shit vad jag är tacksam för det livet jag lever!

Äh, jag återgår till hornen nu.....*morr*

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Emma, du har rätt. Det är dyrare att bo i stan. Inte så att saker är så mkt. dyrare. Men på landet har man större möjligheter till en annan sorts ekonomi. Det man kan föda upp, odla eller byta till sig. Flyttade från sthlm 2001, så jag kan jämföra båda världar.

    SvaraRadera