tisdag 1 juni 2010

En dag....

....föll visst bort ur min tidräkning. Tisdag redan. Vart tog måndagen vägen? Nä, riktigt så illa är det inte. Men som alltid när jag har varit hemifrån, så blir jag lite fundersam. Lite "Vem är jag och vad gör jag här?" Så, gårdagen gick nog åt för den tanken.

Lördagens lilla resa ja. Pissväder, kisspaus i Abborravik och inga bilar sammanfattar väl resan dit. Fick springa till bilen för haglet. Sen lättade det. Jag gillar dock att köra när det är svalt. Och allt är ju så förbaskat VACKERT! HIttade fram till slut, efter att ha kört fel. D.v.s dit eniro tyckte jag skulle. Bah!

Fick äntligen prova en Majacraft Suzie Pro. Och ärligt talat, så kunde jag bli fast vid den bra mycket längre. Den har ju ett saftigt pris, men jäääklar vilka habegär jag fick. Varför? Jo, för det var så lätt att hitta "sin" hastighet och tvinning. För att den var så tyst och lätttrampad. Att man har full överblick och koll på tråden för hur den är trädd. Ja, och för att det meditativa spinnandet som brukar infinna sig när man vant sig vid en rock, infann sig nästan omedelbart. Att sitta och spinna ett kilo eller två, kändes inte avskräckande. Tvärt om, tror jag man skulle kunna spinna bort både tid, rum och kilovis med ull på den.

Den svenska sockstickmaskinen Favorit, var ju en kul grej. Den stickar med avigan utåt och med arbetet på utsidan av maskinen. Till skillnad från de sockstickmaskiner eller CSM's jag är van vid, som stickar med rätan utåt och arbetet ner i en cylinder. Allt blir liksom tvärt om i huvudet. Jag lyckades i alla fall lägga upp och konstatera att den fungerade. Även där hade jag velat ha några veckor på mig för att lära mig sticka färdiga strumpor på den och inte bara några uppläggningsvarv. Jag kanske skulle leta efter en egen? Många jag pratar med kommer ihåg Favoriten. Alltid någon som hade en farmor någonstans som lönstickade eller i alla fall stickade till hela familjen. Vore kul att kunna visa båda på en demo.

Och så kom jag på att det borde vara lag på att alla fiberholics ska ha ett eget fiberrum! Upp till kamp bröder och systrar, mot kommentarer som "Dina garner ligger överallt!" Ja, GE mig ett eget rum dåååå! :-) Jag sneglar ännu mer på den där stora golvytan vi har uppe på vinden nu. En vägg där, en vägg här...och en dörr där. *hepp*

Med valpdoft på händerna, sol och vind i ryggen. Så var hemresan lätt. Försommar i Småland. Så enormt vackert! Jag behövde den påminnelsen varför jag är här ännu. Tack "M" för att du gjorde resan möjlig.

7 kommentarer:

  1. Jag är helt enig, varje gång min man väser att det ligger fiber i varje vrå (för att inte tala om det jag gömt i garderoben) svarar jag att "tänk om jag hade ett hobbyrum, då skulle du slippa se det" Då det så!

    SvaraRadera
  2. Ja, och man hör aldrig någon ifrågasätta nödvändigheten av ett garage. Eller säga "Åh, vad dina skiftnycklar ligger överallt" För dom har oftast en designerad plats redan.

    Nej...."Ropen skalla, fiberrum åt alla!"

    SvaraRadera
  3. Ah, du gav mig just den bästa ursäkten för att inte dammsuga. "Det är inte dammråttor, det är fibrer!"

    SvaraRadera
  4. Prova spinna dammråttorna vetja, då är det tom ett experiment!

    SvaraRadera
  5. Klart grabben ska ha ett fiberrum!

    Anna (på Albacken)

    SvaraRadera
  6. Det finns en FB-grupp om gamla sy- och stickmaskiner. Du är varmt välkommen:
    https://www.facebook.com/groups/687487491317989/

    SvaraRadera